مشارکت بیمار و جامعه(patient&public involvement):
"بیماران در طی سفرشان در سیستم سلامت حق دارند که با احترام و صداقت با آنها رفتار شده و در هر جا که امکان داشته باشد، بتوانند در تصمیم گیری در مورد درمانشان، شریک شوند."
یکی از مهمترین جنبه های حاکمیت بالینی است. و باید کلیه کارکنان مرکز از اهمیت پاسخگو بودن نسبت به بیماران و همراهان آنها آگاه باشند. برای بوجود آوردن چنین محیطی بایستی اقدامات زیر صورت گیرد.
1 -تهیه بروشور حاوی اطلاعات مرکز از جمله خدمات قابل ارائه در مرکز،پوشش بیمه، روزهای ارائه خدمت، نحوه دسترسی به پزشک معالج
-2 راه اندازی سیستم مدیریت صف
-3 مکانیسم جمع آوری نظرات و پیشنهادات و شکایات
-4 رضایت سنجی ازبیماران به شکل منظم و مداوم
-5 مشاوره به بیماران و مدیریت خدمات ارتباطی (Patient Advice and Liaison Services)
-6 فرهنگ انعطاف پذیری و مشارکتی
-7 مشارکت بیمار و همراهان در تصمیم گیری درمان
-8 اطلاع رسانی و کسب رضایت بیمار در خصوص امور پژوهشی
-9 حمایت از گروههای آسیب پذیر جامعه
10 -مراقبتهای محترمانه و توام با همدردی در دوره پایان زندگی
-11 حفظ حریم خصوصی بیمار و صیانت از آن
-12 اخذ رضایت آگاهانه در مورد اقدامات درمانی پرخطر از بیمار یا ولی قانونی