طراحی سایت
Live Tabs

1- نام و نام خانوادگی مسئول بخش/واحد:        مرضیه عزیزیانفر

2- تعداد پرسنل به تفکیک رسته و شغل:      ماما 11نفر،    کمک بهیار     و   خدمتگزار 3نفر

3- شرح وظایف و نوع خدمات بخش /واحد:

پذیرش مادران باردار از اوایل حاملگی تا زمان زایمان و 6هفته بعد از زایمان .انجام مراقبت های درمانی مربوطه و زایمان و مراقبتهای بعد از زایمان .انجام زایمان بدون درد با استفاده از گاز نتونکس.انجام نوار قلب جنین از ساعت 14تا 8صبح روز بعد و در تمام ساعات روزهای تعطیل.صدور گواهی ولادت.
4- توصیه ها و راهنمایی های لازم به مراجعین:

1- کلیه خانمهای باردار با مشکلات طول دوران بارداری پس از ورود به بیمارستان می بایست مستقیما به زایشگاه مراجعه نمایند.2-جهت گرفتن رضایت نامه های مربوط به دوران بستری و اقدامات خدمات درمانی حضور همسر الزامی می باشد.3-هنگام مراجعه به زایشگاه کلیه مدارک پزشکی مربوطه اعم از برگ نوارقلب جنین-سونوگرافی و.....را بهمراه داشته باشید.4-قنداق کردن در زایشگاه ممنوع می باشد،لذا جهت نوزادان تازه متولد شده لباس به اندازه کافی بهمراه داشته باشید.


شرح وظایف مسئول بخش


ماما مسئول: مامائی است که اداره کارکنان مامائی,تجهیزات و ارائه خدمات مامائی بخش زایمان و سایر بخشهای مرتبط را به عهده دارد.
عناوین آن به شرح زیر می باشد:
 

  • جمع آوری اطلاعات و برنامه ریزی
  • خط مشی جهت واحد مربوط در راستای اهداف کلی سازمان
  • برنامه ریزی به منظور بهبود کیفیت خدمات مامائی در بخش زایمان و سایر بخشهای مرتبط
  • برنامه ریزی در جهت اجرای استانداردها,دستورالعملهای مربوط به خدمات مامائی
  • تعیین وظایف و تنظیم برنامه کارکنان تحت نظارت در شیفتهای مختلف
  • کسب خط مشی و دستورالعملهای لازم از سرپرست مربوطه.
  • جمع آوری و تهیه اطلاعات دقیق از وضعیت ,امکانات و نیروی انسانی و ارائه پیشنهادهایی جهت رفع کمبودهای موجود (تجهیزات , امکانات و نیروی انسانی)
  • بررسی آمار و علل مرگ و میر مادر و نوزاد در بخش زایمان و سایر بخشهای مرتبط.
  • برنامه ریزی جهت ثبت و ارائه گزارش کامل و آمار دقیق از وضعیت زائو در هر شیفت کاری.
  • پیش بینی نیازهای واحد مربوط از نظر امکانات , تجهیزات موجود و لوازم مصرفی و پیگیری جهت تامین آن.
  • برنامه ریزی جهت آموزش کارکنان جدید در خصوص قوانین و مقررات مربوطه.
  • برنامه ریزی جهت حفظ و نگهداری و تحویل تجهیزات واحد مربوطه در هر شیف کاری.
  • سازماندهی
  • تشکیل جلسات گروهی و جلب مشارکت کارکنان در جهت حل مشکلات واحد مربوطه.
  • توجه به نیازهای کارکنان, ایجاد انگیزه جهت افزایش رضایت شغلی
  • ایجاد هماهنگی و همکاری بین کارکنان مامائی و سایر واحدهای مرتبط.
  • شرکت در جلسات مدیران ,ارائه نیازهای کارکنان,وضعیت بیماران,همراهی پزشک به هنگام ویزیت در بخش وارائه گزارشات لازم.
  • همکاری با کمیته های بیمارستانی.
  • تشکیل برنامه های آموزشی مامائی به شکل منظم و دوره ای.
  • همکاری با ثبت احوال جهت صدور گواهی و لادت نوزادان متولد شده در فرصت قانونی.
  • تکمیل فرم ارزشیابی مصوبه کارکنان مامائی واحد مربوطه.
  • کنترل حضور وغیاب پرسنل مامایی واحد مربوطه
  • نظارت برحسن اجرای امور محوله بر کارکنان مامایی.
  • نظارت و ارزشیابی بر رعایت معیارهای رفتار شغلی و اخلاقی کارکنان.
  • نظارت بر حسن اجرای قوانین دستورالعملها و بخشنامه های مربوط.




شرح وظایف کارکنان بخش


الف) شرح وظایف دوران بارداری


مراقبتهای مادران باردار از نظر فشار خون,بررسی رحم,رشدجنین,سمع صدای قلب جنین.
معاینات ارزیابی لگن و توصیه به انجام سونوگرافی جهت تشخیص وضعیت جنین.
 

 

  • یررسی مادران در معرض خطر از قبیل :

 

حاملگی زیر18 سال و بالای 35 سال
علائم پره اکلامپسی و اکلامپسی.
زایمان بیش از موعد کمتر از 28 هفته و پارگی زودرس کیسه آب
زایمان بعداز 42 هفته
مادران RH منفی و حساس شده.
مادران باردار با بیماریهای زمینه ایی( دیابت, آسم, مشکلات قلبی, فشارخون,...).


ب) شرح وظایف زایمان


معاینات واژینال و تشخیص موارد غیر طبیعی.
دستور پذیرش و تشکیل پرونده.
گرفتن شرح حال کامل از بیمار.
درخواست آزمایشات روتین.
درخواست روشهای پاراکلینیک(سونوگرافی- رادیوگرافی و NST) در ختم حاملگی.
نظارت بر زائو در اتاق درد و اتاق زایمان توسط مامای کشیک.
کنترل FHR در زمان لیبر و ثبت در پرونده.
کنترل علائم حیاتی در طول لیبر.
رگ گیری و مایع درمانی.
معاینات مکرر و ثبت پیشرفتهای زایمان.
اینداکشن در صورت نیاز و تقویت و تشدید دردهای زایمانی.
در موارد سزارین تشکیل پرونده و درخواست آزمایشات - رزرو خون - سونداژ مثانه
انجام زایمان طبیعی و ترمیم اپی زیوتومی- نشان دادن نوزاد به مادر .
شرح وظایف بعد از زایمان
تعیین آبکار نوزاد و بررسی وضعیت سلامت نوزاد.
آزمایشات مورد نیاز برای نوزادان متولد شده از مادر دچار نا سازگاری خونی.
مرافبتهای اولیه بعد از تولد نوزادان و احیاء در صورت نیاز و پیشگیری از هیپوترمی نوزاد.
کنترل و نظارت بر انجام ثبت اثر انگشت مادر و کف پای نوزاد در پرونده.
بستن دستبند نوزاد جهت تشخیص هویت.
صدور گواهی ولادت و اجازه انتقال مادر به بخش.
کنترل و مرافبتهای Post Partum مادر (کنترل خونریزی, وضعیت رحم و پرینه و مثانه) و ثبت دقیق پرونده.
آموزش های بهداشتی مادر ونوزاد.( مراقبت از پستان,شیردهی,استفاده از روشهای جلوگیری از بارداری, واکسیناسیون)
کنترل 24 ساعته مادرانی که با پارگی طولانی مدت کیسه آب مراجعه کرده اند.
ترخیص مادران با زایمان طبیعی پس از انجام معاینات لازم و تجویز دارو.

 

 **برنامه عملیاتی بلوک زایمان بیمارستان امام رضا (ع) ایوان در سال 1393  را به صورت فایل pdf   می توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید.

دانلود :  برنامه عملیاتی بلوک زایمان

 

** خط مشی های بلوک زایمان بیمارستان امام رضا(ع) ایوان که با همت پرسنل و مسئول این بخش پرداوری و تدوین شده را          می توانید از لینک زیر دانلود نموده و مشاهده بفرمایید.

 

 

**چک لیست ارزشیابی بخش زایشگاه جهت دانلود در لینک زیر قرار داده شده است

دانلود چک لیست ارزشیابی

 

 
جستجو